top of page

Review: Aan de andere kant van geluk by Nadine Swagerman

Updated: Aug 12, 2022

[This review is in Dutch, as this is an originally Dutch book.] Isa en Gwen hebben ieder hun eigen reden om hulp te zoeken. Isa rouwt om het verlies van haar broer Felix en bij Gwen thuis is de situatie onhoudbaar geworden door de scheiding van haar ouders. De meiden leren elkaar kennen tijdens groepstherapie en trekken al snel samen op. Ze vinden troost bij elkaar en er ontstaat een bijzondere band, die verdergaat dan vriendschap.

Wanneer Gwen een vreselijke ontdekking doet, is het nog maar de vraag of hun relatie dit zal overleven.


Aan de andere kant van geluk is een verhaal over rouw, angst en verdriet, maar ook over vriendschap, groei en liefde. Over twee meiden die in een van de moeilijkste perioden in hun leven iets heel moois ontdekken.


Rating: ☆ ☆ ☆ ☆ (4)


Aan de andere kant van geluk is een verhaal waarin rouwverwerking en herstel centraal staat. De hoofdpersonen, Isa en Gwen, hebben allebei uitdagingen die ze moeten overwinnen. De scheiding van Gwen's ouders haar valt haar heel zwaar en Isa heeft het moeilijk met het verwerken van de dood van haar broer, Felix. Via groepstherapie vinden ze elkaar en al gauw ontstaat er een hechte band tussen de twee.


Ik vond het een erg fijn boek. Er worden serieuze onderwerpen besproken, maar het boek gaat ook over steun en liefde. Ik was redelijk verbaasd over hoe het boek verliep. Er kwamen dingen in het boek voor die ik namelijk niet had verwacht. Het verhaal heeft te allen tijde mijn aandacht vastgehouden. Ik kon voornamelijk tijdens die laatste 50 pagina's mijn boek niet meer wegleggen. Uiteindelijk heb ik dat in een uur gelezen, ondanks dat ik een redelijk langzame lezer ben.


Ik vond het fijn hoe er in dit boek wordt gesproken over alcohol gebruik. Ik ben zelf namelijk een volwassene die geen bewust alcohol drinkt. Elke keer als ik een drankje weiger omdat ik geen alcohol drink ontstaat er verbazing. 'Drink je geen alcohol? Waarom niet? Het is echt net limonade!' Waarom zou ik dan geen limonade drinken? Vele tieners lijken daar het meest naar uit te kijken, terwijl ze niet in de gaten hebben wat voor negatieve effecten alcohol kan hebben.

Dit boek leert de jonge lezers dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen alcohol drinkt.

Weet wat je drinkt en wat het met je kan doen.


Als laatste wil ik het hebben over de queer representatie in het boek. LHBTIQ+ verhalen van eigen bodem zijn schaars. Ze zijn er wel, maar in Amerika lijkt dit sneller te lopen. Daarom is het zo fijn dat dit boek er is. Dit boek heeft al voor een hoop huilende en klagende homofoben gezorgd, dus dat bewijst maar weer hoe belangrijk representatie is.

Wat dit boek extra speciaal maakt is dat de auteur zelf ook queer is! Haar dankwoord gaf mij zo'n blij en trots gevoel. Ik ben blij dat dit boek er is. Het plot van het boek ging niet over een coming-out, wat je wel vaak ziet met queer boeken. Coming-out boeken zijn belangrijk, maar het is ook belangrijk om boeken te hebben die voornamelijk over andere dingen gaan. Waar de coming-out niet het hele plot is. Ik vond dat dit boek dat erg goed gedaan heeft.


Kortom, zeker een aanrader!


 

6 views0 comments
bottom of page