top of page

Review: Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen by Hoogendoorn and Schuitemaker

[Because this is a Dutch book about politics in The Netherlands, this review will be in Dutch!]

Snap je niks van de politiek in Nederland? In dit boek leggen Titia Hoogendoorn en Nienke Schuitemaker je haarfijn uit wat je moet weten over de verkiezingen. Zodat je tijdens de volgende verkiezingen niet gaat stemmen waar je ouders op stemmen.

Zo weet je na het lezen van dit pamflet van 126 pagina's hoe het stemmen werkt. Zodat je met je hoofd omhoog en borst vooruit, zelfverzekerd je keuze kan maken!


Rating: ☆ ☆ ☆ ☆ (4)


Titia Hoogendoorn en Nienke Schuitemaker hebben ervoor gezorgd dat ze een -voor mij- best saai onderwerp, minder saai hebben gemaakt!

Ik heb zelf weinig stem ervaring en ben van mening dat ik behoor tot de demografie waarvoor de auteurs dit boekje hebben geschreven.

Ze leggen op een laagdrempelige en grappige manier uit hoe de politiek een beetje in elkaar steekt en wat belangrijk is om te weten, zodra je mag stemmen.

Er worden wel gebruik gemaakt van informatie en cijfers die zijn bedoeld voor de verkiezingen van dit jaar (2021). Dit kan als een minpunt ervaren worden, maar dat vond ik niet. Ik vind het juist belangrijk dat ze deze informatie hebben gegeven, zodat jonge stemmers al een beginnetje hebben en zo zelf kunnen zoeken naar meer informatie over de verschillende partijen.


Ik vond het erg fijn dat ze de basis goed uitleggen. Omdat ik alles rondom de politiek soms lastig vind om te onthouden, weet ik vrij zeker dat ik dit pamflet vaker ga gebruiken om mijn geheugen op te frissen.


'Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen' raad ik voornamelijk aan mensen aan als:

- Je rond de 17 jaar bent en je wilt voorbereiden voor wanneer je eindelijk mag stemmen.

- Als je, net zoals ik, moeite hebt met de basis onthouden en je je geheugen wilt opfrissen voordat de verkiezingen er weer aankomen.

- Je eindelijk een boek over de politiek wilt lezen waar je om kan lachen. Want zeg nou zelf, veel informatieve boeken over de politiek zijn stoffig en langdradig.


Uiteraard kan je dit pamflet ook lezen als je de bovenstaande punten niet voor jou gelden. Ik heb echter van sommige mensen (met meer stem ervaring) gehoord dat er voor hun niet veel nieuwe informatie in staat.

Dus persoonlijk vind ik, iemand van 21 jaar, het pamflet zeker waard om aan te schaffen.

 


14 views0 comments
bottom of page